wtorek, 7 marca 2017

Wyszperane w Internecie cz. 2

Cześć,
dzisiaj chciałbym Wam polecić ciekawą książkę do nauki JavaScriptu, którą polecił mi mój przyjaciel Marcin.
Mowa tutaj o Eloquent JavaScript.

Cover image
Źródło: http://eloquentjavascript.net/img/cover.png


Jest to interaktywna książka do nauki podstaw, a nawet powiedziałbym absolutnych podstaw nie tylko JavaScriptu, ale i ogólnie programowania i konceptów programistycznych. Książka zaczyna się od wprowadzenia do zmiennych, typów zmiennych i operatorów, więc każda osoba nie mająca do czynienia z programowaniem powinna sobie poradzić.

Tak jak wspomniałem na początku postu, książka jest interaktywna. Oznacza to, że zapisane w niej kawałki kodu możemy uruchamiać. Co lepsze, możemy ten kod dowolnie edytować i uruchamiać. Jest to świetne do eksperymentowania z kodem oraz do próbowania zrozumienia, jak działa kod.

Inną zaletą książki są rozdziały polegające na pisaniu projektu. Jest to na przykład symulator życia w wyimaginowanym środowisku lub stworzenie własnego języka programowania. Każdy etap projektu wraz z kodem jest dokładnie opisany, co ułatwia pisanie oraz zrozumienie toku myślowego Autora.

Oprócz JavaScriptu poznajemy również niewielki fragment HTML, DOMa oraz node.js. Są to absolutne podstawy do utworzenia funkcjonalnej strony internetowej. Mnie szczególnie ucieszył rozdział o node.js, ponieważ mogłem zobaczyć, jak wygląda postawienie serwera oraz komunikacja klient - serwer. Muszę przyznać, że architektura klient - serwer zawsze wydawała mi się trudna i skomplikowana, ale po przeczytaniu tego rozdziału więcej elementów mi się rozjaśniło. Dlatego jeśli boisz się serwerów, to szczerze polecam ten rozdział. A z tego co wiem, w pierwszej edycji książki nie było rozdziału o node.js.

Myślę, że dla niektórych osób wadą może być język angielski, ponieważ to w tym języku napisana została książka. Sam niejednokrotnie sięgałem po słownik, żeby zrozumieć sens wywodów Autora. Na pewno spowalnia to naukę, ale z drugiej strony szlifujemy język oraz poznajemy branżowe słownictwo.

Mam nadzieję, że tym postem zachęciłem Was do wejścia na stronę książki i przejrzenia jej. Uważam, że każdy, kto się uczy JavaScriptu, powinien do niej zajrzeć.

Udanego tygodnia
Damian

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz