środa, 15 marca 2017

Postownia cz. 3

Cześć,
dzisiaj mijają równo 2 tygodnie od rozpoczęcia konkursu "Daj się poznać" i od kiedy robię projekt Postownia. Jest to intensywny czas nauki Javascriptu, ale bardzo mi się podoba takie tempo. Polubiłem ten język programowania. Jest przyjemniejszy do obsługi niż typowe języki obiektowe. Zawsze szybciej się odnajdywałem w rzeczach typowo funkcynych, aniżeli obiektowych.

Przez ostatni tydzień dodałem dwie całkiem ważne funkcjonalności do mojego mini portalu: zakładanie użytkowników oraz dodawanie nowych postów na stronie.

Użytkownik, chcąc założyć sobie konto, podaje tylko login i hasło i od razu zostaje przekierowany na stronę z postami, gdzie może już tworzyć komentarze. Loginy i hasła przechowuję w pliku JSON, gdzie login to klucz, a hasło to wartość hashmapy. Przy okazji poćwiczyłem pracę na plikach JSON oraz obsługę plików z poziomu node.js i modułu fs.js. Na razie możliwe jest utworzenie użytkownika o tej samej nazwie - po prostu hasło zostanie nadpisane.

Prosty formularz do rejestracji nowego użytkownika


Tak jak wspomniałem wyżej, drugą funkcjonalnością dodaną przeze mnie w tym tygodniu jest dodawanie nowych postów. Po zalogowaniu się użytkownik widzi posty innych użytkowników, a na dole pole tekstowe z przyciskiem, gdzie wpisuje treść komentarza. Całą strukturę postów przechowuję w pliku JSON - nick użytkownika, datę dodania oraz treść posta. Sam mechanizm dodawania postów nie jest skomplikowany - po stronie klienta widnieje prosty formularz, a po stronie serwera następuje pełna obsługa requesta - zapis do pliku JSON wymienionej trójki i wyświetlenie ponownie wszystkich postów wraz z nowym.
Zapraszam do postowania na Postownii :)


Jako, że dodałem możliwość rejestracji nowych użytkowników, musiałem również poprawić mechanizm logowania się. Wcześniej był tylko jeden użytkownik, więc wstawiłem na sztywno jego login i hasło. Teraz po podaniu loginu i hasła następuje weryfikacja, czy taki użytkownik istnieje w systemie. Jeśli tak, zostaje zalogowany i przekierowany na stronę z postami. W przeciwnym wypadku przenoszony jest ponownie na stronę logowania.

To był pracowity tydzień, ale widać też, jak dużo nowych rzeczy zostało dodanych. Coraz bardziej zaczyna mi się podobać mój mini portal. :)

W razie pytań - zostawcie komentarz poniżej.

Damian

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz